Elektronische identiteitskaart (EID)
Met een Belgische identiteitskaart (eID) kun je aantonen dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kun je in het buitenland je nationaliteit en identiteit bewijzen.
In de eID zit een microchip waarmee je:
• je identiteit online kunt bevestigen,
• documenten elektronisch kunt ondertekenen.
Vanaf 15 jaar ben je verplicht om je identiteitskaart altijd bij je te hebben.
Voorwaarden
Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een identiteitskaart. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, krijgen pas automatisch een eID op het moment dat hun Kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.
Geldigheidsduur
De geldigheidsduur van een eID is 10 jaar, uitgezonderd:
• de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar: 6 jaar geldig.
• de eID voor personen vanaf 75 jaar: 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de
elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.
Je vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van je kaart.
Als Belg ben je altijd verantwoordelijk om je eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat je oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Heb je 3 weken voor de vervaldatum van je eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf bij je gemeente een nieuwe eID aan.
Procedure
Aanvragen (met oproepingskaart of op eigen initiatief)
• Vanaf de leeftijd van 12 jaar krijg je van de gemeente waar je woont, automatisch
een oproepingskaart om je eID aan te vragen bij de dienst Burgerzaken van je
gemeente. Ook als de geldigheidsperiode van je eID verloopt, krijg je automatisch
een oproepingskaart om een nieuwe eID aan te vragen.
• In een aantal gevallen kun je ook op eigen initiatief een eID aanvragen bij
je gemeente:
o als je eID verloren, gestolen of beschadigd is,
o als je pasfoto niet meer gelijkend is,
o als je van naam of geslacht verandert,
o bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping,
o als je een kaart aanvraagt in een andere landstaal.
• Ga met je oproepingskaart, een recente pasfoto en je huidige identiteitskaart naar
je gemeente om de eID aan te vragen.
Is je eID gestolen? Meld de diefstal van je eID eerst bij de politie van de plaats waar de diefstal heeft plaatsgevonden (of bij de lokale politie van je gemeente) én daarna bij je gemeente.
Opgelet! Een als gestolen of verloren gesignaleerd paspoort of eID is niet langer geldig. Zelfs als het document wordt teruggevonden, mag je het niet meer gebruiken.
Afhalen
Na 2 tot 3 weken krijg je per brief bericht dat je eID klaar ligt.
Om de elektronische handtekening te kunnen gebruiken, staan in die brief ook een pincode en een pukcode.
o Neem de brief met de codes mee naar het gemeentehuis als je je eID afhaalt.
o Je pincode kun je bij de afhaling wijzigen als je dat wenst. Je hebt je
pincode nodig elke keer je je eID wilt gebruiken.
o Je hebt je pukcode nodig om je pincode de eerste keer in te stellen of, als je
je pincode niet meer kent, de pincode wilt wijzigen of deblokkeren.
In dringende gevallen kun je een spoedprocedure aanvragen met levering binnen
1 of 2 dagen. Daarvoor betaal je wel meer.
Belgen in het buitenland
Belgen ouder dan 12 jaar die in het buitenland wonen kunnen een eID krijgen bij de Belgische consulaire beroepspost waar ze zijn ingeschreven. De levertermijn is wel langer.
Wat meebrengen
Bij de aanvraag van je eID breng je volgende zaken mee:
• je oproepingskaart
• een recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de
• je huidige identiteitskaart of (in geval van verlies of diefstal) het vervangingsattest.
Bij het afhalen van je eID:
• je oude identiteitskaart
• de brief die je thuis kreeg met de vraag je identiteitskaart af te halen en waarop
ook je pin- en pukcode vermeld staan.
Bedrag
De eID kost 19,30 euro.
In spoedprocedure kost de eID 109,60 euro (levering in de gemeente)
of 141,10 euro (levering in Brussel).
Meer info